De eerste cijfers druppelen binnen en, ja, dat kan goed uitpakken, maar ook wat minder. Het is belangrijk goede cijfers ook even met uw kind te bespreken. Specifiek over hoe tevreden hij of zij is over de cijfers en meer algemeen over de vakken, school, klas, medestudenten enz. Samen even praten over hoe het nu gaat en daar natuurlijk de positieve cijfers bij betrekken.
Als de cijfers wat minder goed uitpakken is het belangrijk er achter te komen waar dat aan ligt. Ligt de lat te hoog of juist te laag (ja, dat kan ook tot onderprestaties leiden). Zit uw kind wel lekker in zijn/haar vel en hoe is de omgeving van uw kind? Want er is niet altijd een leerprobleem, er kan zoveel meer spelen. Zoek dat uit met uw kind en vraag of hij of zij hulp nodig heeft. Van u, een leerkracht, een maatschappelijk werker of misschien een therapeut. Mijn advies: wacht niet te lang.
Als er wat onvoldoendes bij zitten die u wel had verwacht, omdat het vorig jaar al wat slechter ging, dan is het goed te kijken hoe uw kind geholpen kan worden. Door u als ouders of door een leerkracht; wat heeft uw kind nodig, waarmee is het geholpen? Hoe lager het cijfer, hoe hoger de achterstand wordt en hoe meer moeite het kost weer aan te sluiten.
Mijn ervaring is helaas dat ouders te lang wachten met echt ingrijpen. Natuurlijk kan ook niet ieder ouder dat, daar ben ik me van bewust. En soms is ingrijpen ook dat uw kind afstroomt, omdat het gewoon niet anders kan. Dit kan verschillende redenen hebben.
Maar het begint met praten. Als er tegenvallende cijfers binnen druppelen, voer dan begripvol het gesprek met uw kind en zoek samen naar mogelijkheden. Neem uw kind hier echt in mee, misschien heeft/geeft hij of zij zelf de oplossing!
Ingrid Aaltink
Studieprofessional/coach
kenniseducatiecentrum.nl
huiswerkbegeleidingnijverdal.nl
Reactie schrijven