Spoiler alert: geen reclame, wel een realiteits-check!
Een situatie die veel ouders herkennen: je kind zit op het VWO, maar ondanks hard werken blijven de resultaten achter. Voor bijvoorbeeld de vakken wiskunde, natuurkunde en scheikunde haalt hij of zij structureel onvoldoendes. Je zet extra bijles in en toch lijkt het, zelfs met die ondersteuning, nog steeds veel moeite te kosten om over te gaan naar de vierde klas. Dit roept de vraag op of je kind wel op het juiste niveau zit.
Huiswerkbegeleiding kan een oplossing lijken. Het biedt structuur, begeleiding en een stok achter de deur om het werk te doen, bij te blijven en te herhalen. Het is een waardevolle optie voor kinderen die moeite hebben met het plannen van hun tijd of extra uitleg nodig hebben bij specifieke vakken. Hoe te leren?!
Maar het is niet altijd voldoende als het probleem dieper ligt dan alleen het niet bijhouden van het werk.
Ik vind het belangrijk breder te kijken. Hoe voelt je kind zich op school, thuis en in het leerproces? Blijft het plezier in leren aanwezig of is er alleen maar frustratie? Moet je blijven investeren in extra begeleiding om je kind te helpen overleven, of is het misschien een teken dat het niveau simpelweg niet bij jouw kind past? Het VWO vraagt veel van een leerling. Niet alleen qua intellect, maar ook qua zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en de intrinsieke motivatie (motivatie die uit de leerling zelf komt). Als de basiskennis en vaardigheden onvoldoende zijn, kan het ‘blijven duwen’ om mee te komen juist averechts werken.
Het is daarom verstandig te onderzoeken of het VWO wel de juiste plek is. Soms kan een overstap naar een ander niveau, zoals de havo, een wereld van verschil maken. Daar krijgt je kind misschien de ruimte om weer zelfvertrouwen op te bouwen en succeservaringen op te doen. Het doel is immers dat je kind niet alleen de schooltijd overleeft, maar zich ook goed ontwikkelt en plezier houdt in het leren (en leven).
Ingrid Aaltink - Fidder
Studie Professional | Coach | Eigenaar
Reactie schrijven